Alla inlägg den 9 mars 2007

Av adelie ornhall - 9 mars 2007 17:01

Igår var jag på Ekonomernasdagar mässan på Stockholmsuniversitet. Det var himla kul att åka som företagsrepresentant för AcademicWork detta år. Förra året satt jag själv med i projektgruppen som personalansvarig så jag känner lite extra varmt för denna mässa! Så många drivna studenter och vänner som jag träffade igår gör jag ytterst sällan förutom när jag är med på en muf aktivitet. Vi mufare och moderater vill verkligen något med livet och det känns utvecklande att umgås då man alltid lär sig något nytt om politik. Man kan likna moderata ungdomsförbundets medlemmar vid en ekonomerna mässa. Olika inriktningar men ändå en bra grund att stå på, en bredd som hjälper att föra en vettig diskussion!Jag träffade två vänster partister igår, varav en är en kille som jag stött på lite till och från i 8 år, och jag förundrades över hur lite jag egentligen visste om denna person. Han är en förre detta såpa skådis och i och med detta så antog jag nog att jag visste mer om honom än jag egentligen gjorde. När vi stod där och pratade så insåg jag hur olika vi egentligen var. Han pluggar numera statsvetenskap och det var därför jag frågade "vilket parti han sympatiserade med".Vi hade i princip ingenting gemensamt redan innan ämnet togs upp men nu så blev det definitvt. Ändå så tycker jag det är trevligt att prata lite med honom då och då, och jag kommer nog att i fortsättningen att träffa på honom kanske ytterligare 8 år framåt i tiden. I slutändan så vill vi bara bli sedda och ihågomna, kanske inte för våra politiska åsikter utan för att vi är just.... bara människor.

Av adelie ornhall - 9 mars 2007 12:01

Jag kan bara börja med att säga att jag först tyckte att tanken med Internationella kvinnodagen var en ganska trevlig idé, men under gårdagen så växte sig en ilska inom mig starkare och starkare. Det var efter ett samtal med en god vän till mig på en bankett på Bluemoonbar igår kväll som jag tände till på allvar. Internationella kvinnodagen indikerar återigen att kvinnor är det svagare könet istället för att se till individen, så himla tröttsamt detta! Ska vi skapa en dag för varje gång en "kategori" människor blir felbehandlade eller åsidosatta? Löjligt! Ska jag bli hyllad eller omhuldad etc. bara för att jag blev född kvinna. Nä, det känns fördjävligt helt enkelt!Min uppmaning är - Avskaffa internationella kvinnodagen eller inför en "Internationell mansdag" för alla de män som blir slagna av sina fruar eller flickvänner

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards